Tal från Socialstyrelsen visar en bekymmersam trend: 2024 fick 16 av 100 unga minst ett recept på antipsykotika, lugnande, sömnmedel, eller antidepressiva, och trenden är fortsatt ökande. I tillägg har vi en ökande trend avseende förskrivning av ADHD-mediciner. I åldersgruppen 15–19 år är det nu 1 av 5 unga som får recept på psykofarmaka.
Det finns inga studier som undersöker vilka långtidseffekter dessa läkemedel har på en ung hjärnas utveckling. Det är just därför det är så bekymmersamt att de används mer och mer hos unga. Många föräldrar och hälsopersonal bekymrar sig för ungas drog- och alkoholmissbruk och vad det gör med deras hjärna. Vi bör bekymra oss lika mycket när det gäller ungas behandling med läkemedel som är avsedda för att påverka hjärnans funktion. Läs hela intervjun i Aftonbladet här (kräver inloggning).
0 Comments
Den samlade värderingen från alla deltagare blev 4,7 av 5 möjliga poäng. Flera gav "full pott" (5 poäng på varje delfråga). Nedan följer några exempel av vad deltagarna uppskattade mest med kursen:
"Att ni skapade en tillåtande och vänlig miljö. Tydligt upplägg och kunskap på rätt nivå. Ödmjukhet inför det svåra med området och att få till det i praktiken." "Grundläggande information om hur läkemedel fungerar vilket underlättade för förståelsen om hur de sedan fungerar i praktiken och vilka kognitiva biverkningar de kan ha." "Patientexempel för att illustrera hur det kan se ut i verkligheten." "Väldigt praktisk vägledning för hur jag kan tänka framöver angående läkemedel och kognitiva biverkningar" "Öppet och uppmuntrande samtalsklimat! Det kändes lätt att ställa frågor och diskutera." "AMA: fast att det är nya och svåra saker man lärde sig var utbildarna ödmjuka och skapade ett öppet klimat där man vågar ställa alla möjliga frågor, även "dumma"." "Kompetenta utbildare. Inspirerande." "Växlande mellan läkarperspektiv och psykologperspektiv." "Fokus på kognitionen och läkemedels påverkan på den. Det blev även tydligt under kursens gång vad psykologen kan bidra med kopplat till läkemedelsbehandling, och på vilka sätt vi kan komplettera ex läkarna." 17-20 mars 2025 går vår kurs om läkemedel och kognition för 6:a gång och det finns fortfarande lediga platsar.
Kursen är ackrediterad av IHPU som 1 av 6 specialistkurser; som 1 fördjupningskurs inom klinisk vuxenpsykologi, forensisk psykologi samt neuropsykologi. Kursen kan godkännas för en enskild STP-psykolog som genomgår andra specialiseringar, detta utifrån individuell bedömning av övriga meriter. Varför gå denna kurs? Kognitiva läkemedelsbiverkningar drabbar patienter i alla åldersgrupper och inom alla behandlingsområden. Kognitiva läkemedelsbiverkningar kan vara både subtila och dramatiska. Totalt får över 2,8 miljoner svenskar förskrivet antidepressiva, antiepileptika, antipsykotika, smärtstillande, lugnande m.m. och förskrivningen ökar varje år, speciellt hos barn. Majoriteten av patienter använder flera sådana läkemedel samtidigt och över lång tid. Alla dessa läkemedel kan påverka kognition i hög grad. I tillägg använder miljontals svenskar i alla åldersgrupper icke-CNS-läkemedel som också kan påverka kognition som en biverkning, t.ex. kolesterolsänkande, medel mot urininkontinens eller medel mot magsår. I många fall för neuropsykologiska testresultat till en diagnos med stora konsekvenser som patienten måste leva med resten av sitt liv. Kognitiva deficits som är läkemedelutlösta är reversibla. Om psykologer inte har kunskap om och tar hänsyn till läkemedelseffekter i utredning och behandling finns stor risk för felbedömning och utebliven behandlingseffekt. Det är därför av yttersta vikt att psykologer förstår hur läkemedel kan påverka kognition, neuropsykologiska testresultat och psykologisk behandling hos barn, vuxna och äldre. Kommentarer från tidigare deltagare: ”Engagerade och kunniga föreläsare. Fantastiskt pedagogiska powerpoints. Jag kommer utan tvekan rekommendera denna kurs till kollegor som läser eller kommer att läsa till specialist!” ”Jättebra kurs! Jag hade väldigt lite förförståelse men jag är jätteglad att jag gått kursen då jag lärt mig jättemycket intressant!! Pedagogiskt, bra upplägg, intressanta fallexempel, god praktisk förankring.” "Den här specialistkursen har gett mig mycket kliniskt relevant kunskap som jag kommer att kunna tillämpa i mitt patientarbete framledes. Bravo!" "Upplägget från början till slut, nödvändigt, logisk ordning, heltäckande och pedagogiskt. Bra uppgifter för grupparbeten. Superbra med nyttiga länkar! Proffsiga, kunniga, generösa och engagerade föreläsare." "Kursen höll hög kvalitet och det fanns en tydlig röd tråd. En sak jag verkligen uppskattade var att allt kändes proffsigt och genomtänkt. Informationen var tydlig, handouts var innehållsrika och lätta att nå." ”Väl genomtänkt kurs, pedagogiskt upplagd. Bra gruppstorlek. Mycket bra föreläsare och kursledare med gedigen kunskap och inte minst med hög tillgänglighet och god förmåga att möta oss kursdeltagare på ett sätt som gynnade öppenhet och inlärning - gott inlärningsklimat. Mycket lärorik och utvecklande kurs. Tack!” Kursen ges som heldagsundervisning på distans (Zoom) under fyra efterföljande dagar, 6 undervisningstimmar per dag: 17 till 20 mars 2025. Examination sker som skriftlig hemtentamen efter kursen. Anmälan Anmälan via epost till: [email protected]. Ange namn, arbetsplats, personnummer (för examinationsintyg) och faktureringsadress. Sista anmälningsdag: 10 mars 2025. Kursavgift kr 14.500 exkl. moms. Vår stora översiktsartikel om kognitiva läkemedelsbiverkningar kom nu ut i Drug Safety, den ledande medicinske tidningen om läkemedelssäkerhet. Artikeln ger ett omfattande överblick över vilka typer av kognitiva biverkningar som kan utlösas av olika typer läkemedel, inkluderad kolesterolsänkande (statiner), NSAID såsom ibuprofen, och magsyrahämmande medel såsom omeprazol m.fl. Denna översikten lämpar sig utmärkt som uppslagsverk för både (neuro)psykologer och läkare och som utgångspunkt for diskussioner mellan professionerna. Artikeln är fritt tilgänglig (open access) och finns på tidningens webbplats under denna länk: https://rdcu.be/d4KeW
Kursen fick ett samlat betyg på 4,6 (av 5). Här är några av deltagarnas kommentarer:
"Jättebra kurs! Jag hade väldigt lite förförståelse men jag är jätteglad att jag gått kursen då jag lärt mig jättemycket intressant!! Pedagogiskt, bra upplägg, intressanta fallexempel, god praktisk förankring." "Imponerad över hur ni på ett så bra sätt lyckas få ett ganska teoritungt ämne intresseväckande. Tycker att ni kompletterar varandra bra och har uppskattat kopplingen till kliniska fall." "Bra med inledande teoriblock, behövs som grund för påföljande fokus på respektive läkemedelsgrupper, vilket i sig sedan var mycket användbart och relevant. Bra med uppdelning efter övergripande egenskaper (t.ex antidepressiva, antipsykotiska, osv)." "Smidigt, enkelt och välfungerande i alla tekniska detaljer, samma länk varje dag, länkar till handouts dag för dag, smidig distribution av gruppuppgifter osv. Detta kan annars ibland vara att stört störningsmoment när det krånglar och är svårnavigerat. " "Engagerade och kunniga föreläsare. Fantastiskt pedagogiska powerpoints. Jag kommer utan tvekan rekommendera denna kurs till kollegor som läser eller kommer att läsa till specialist!" "Öppet för att ställa frågor och deltagare från olika typer av verksamhet. Att höra om andras exempel och frågor ger en förståelse även för verksamheter där man inte själv arbetar. Patientexempel från kursledare var också mycket bra för att förstå hur starka biverkningar ibland kan vara och där de riskerar att påverka patientens liv på ett ganska dramatiskt sätt." "Mycket bra innehåll överlag. Tydligt, strukturerat och komplicerat. Innehållet har jag inget att anmärka på, bra innehåll och på en bra nivå. Bra att ni har delat upp föreläsningarna i olika handouts så att det är lätt för mig som kursare att leta upp information. Jag gillade även att ni inte skickade ut allt på en gång utan skickade det vid lunch dagen innan, även detta underlättar för mig som deltagare. Jag gillade särskilt att ni var noga med tiderna, ni började prick på klockslaget. Då jag gått andra kurser kan de första 10-15 minutarna gå åt till att folk ska koppla upp sig, man inväntar, fipplar med teknik... Men att ni höll på tider och hade tekniken in check gjorde att jag var mer alert och engagerad. Stort tack! " "Ni som föreläsare! Ni hade ett tempo där mycket information hans gå igenom men utan att det kändes stressigt eller som att det blev ren korvstoppning. Det fanns tydlig med tid för frågor. Ni skapade ett bra klimat för diskussioner vilket inte alltid är lätt vid digitala kurser." Våra gener kan inte bara ökar risken för att få sjukdomar eller skydda mot dem, de kan också ha stor inverkan på hur vi reagerar på läkemedel. Många sådana gener och mutationer i dem har identifierats och en stor del kan man testas för, för att undvika sviktande behandlingseffekt och förlängd lidelse eller för att undvika livshotande överdosering trots en normal dos.
Genomic Medicine Sweden (GMS) har tillfrågat Arne om att hålla en lunchförläsning om farmakogenetik. När: 2 februari 2024 kl 12.00–12.45 (digitalt) Anmäla dig här (gratis). Podden till Dagens Juridik omtalar forensisk neuropsykologi i ett längre inlägg och för en längre juridisk-filosofisk diskussion kring det. Lyssna här: www.dagensjuridik.se/dj-play-avsnitt/hakten-forensisk-neuropsykologi-och-arskronika/
Stycket om forensisk neuropsykologi startar efter ungefär 18:35 minuter. Före jul intervjuades vi av Dagens Juridik. Intervjun handlar om forensisk neuropsykologi, vad det är, vad som är skillnaden mot rättspsykiatri och rättspsykologi, och hur helt vanliga läkemedel som tas av hundratusentals personer kan påverka en persons tänkande och beteende . Vi förklarar också varför detta är lika relevant för brottmål som för civilmål.
Läs hela intervjun här: Forensisk neuropsykologi – advokaternas framtida vapen? I samarbete med Limhamnsgruppen gick vår kurs "Forensisk neuropsykologi – IQ, kognition, läkemedel och brott" för första gång i Stockholm den 12 december. Kursen ägde rum fysiskt på Hotel Scandic Anglais och blev dessutom livestreamad för online-deltagare. Kursutvärderingen gav i genomsnitt 9,4 av 10 poäng och vi fick mycket positiv återkoppling efteråt.
Denna kurs ger kunskap kring kognitiva läkemedelsbiverkningar. Deltagarna kommer lära hur kognitiva biverkningar kan testas för och tas hänsyn till i psykologens daglige arbete, inte bara vid neuropsykologiskt utredning utan också vid psykologisk behandling. Varför gå denna kurs? Kognitiva läkemedelsbiverkningar drabbar patienter i alla åldersgrupper och inom alla behandlingsområden. Kognitiva läkemedelsbiverkningar kan vara både subtila och dramatiska. Totalt får över 2,8 miljoner svenskar förskrivet antidepressiva, antiepileptika, antipsykotika, smärtstillande, lugnande m.m. och förskrivningen ökar varje år, speciellt hos barn. Majoriteten av patienter använder flera sådana läkemedel samtidigt och över lång tid. Alla dessa läkemedel kan påverka kognition i hög grad. I tillägg använder miljontals svenskar i alla åldersgrupper icke-CNS-läkemedel som också kan påverka kognition som en biverkning, t.ex. kolesterolsänkande, medel mot urininkontinens eller medel mot halsbränna och magsår. I många fall för neuropsykologiska testresultat till en diagnos med stora konsekvenser som patienten måste leva med resten av sitt liv. Kognitiva deficits som är läkemedelsutlösta är reversibla. Om psykologer inte har kunskap om och tar hänsyn till läkemedelseffekter i utredning och behandling finns stor risk för felbedömning och utebliven behandlingseffekt. Det är därför av yttersta vikt att psykologer förstår hur läkemedel kan påverka kognition, neuropsykologiska testresultat och psykologisk behandling hos barn, vuxna och äldre. Kursen gick senast in mars 2023 och fick betyg 4,7 av 5. Fullständig kursbeskrivning finns på psykologförbundets kurskatalog! |
Om denna bloggHär kan du läsa om saker som berör båda allmän och forensisk neuropsykologi, samt neurofarmakologi. Arkiv
May 2025
|